ŁOŻYSKA TOCZNE, TECHNIKA LINIOWA

Łożyska toczne są podstawowym elementem maszyny wspomagającym ruch obrotowy części wirujących. Ze względu na konstrukcję, tj. rodzaj elementów tocznych, budowę i rodzaj materiału z którego wykonany jest kosz, sposób prowadzenia elementów tocznych, łożyska toczne dzielimy na: kulkowe zwykłe, kulkowe skośne, kulkowe wahliwe, walcowe, stożkowe, baryłkowe, kulkowe wzdłużne, baryłkowe wzdłużne, toroidalne CARB i inne.

Obok klasycznych łożysk tocznych i łożysk ślizgowych, coraz większą rolę zaczynają odgrywać łożyska liniowe. Asortyment oferowanych rozwiązań łożysk liniowych obejmuje: prowadnice liniowe, tuleje, wózki, nakrętki i śruby kulowe oraz całe systemy przesuwu linowego. Oferta nasza obejmuje rozwiązania takich producentów jak SKF, Bosch-Rexroth, THK.

TULEJE ŁOŻYSKOWE

Tuleje wciągane serii H2…, H3…, H23.., H30.., H31.., H 32.. – są najczęściej stosowanymi elementami do ustalania łożysk z otworem stożkowym na czopie walcowym. Dostarczane są w komplecie z nakrętką i elementem zabezpieczającym.

Tuleje wciskane serii (AHX) AH23…, AH30…, AH31.., AH32.. – mogą być stosowane do montażu łożysk z otworem stożkowym na czopie walcowym. W odróżnieniu od tulei typu H, tuleje AH (AHX) mają inny sposób montażu. Tuleja AH jest wciskana w otwór łożyska, które opiera się o osadzenie na wale lub inny element zamocowany na wale.

OPRAWY ŁOŻYSKOWE

Oprawy łożyskowe typu SNL (SNH) tworzą wraz z odpowiednimi łożyskami wymienne i ekonomiczne zespoły łożyskowe spełniające określone wymagania w zakresie łatwości obsługi. Elementami komplementarnymi do obudowy są: pierścienie dystansujące, pakiety uszczelniające oraz pokrywa zamykająca. Obudowy mogą być wykonane z żeliwa szarego, żeliwa sferoidalnego lub ze staliwa.

ŁOŻYSKA DZIELONE MARKI COOPER

Łożyska dzielone marki COOPER to rozwiązanie, które stosowane jest wszędzie tam gdzie montaż (demontaż) łożyska tradycyjnego jest utrudniony lub wręcz niemożliwy. Tego typu łożyska znajdują szerokie zastosowanie szczególnie w przemyśle cementowym, hutniczym i wydobywczym. Wśród najważniejszych zalet łożysk Cooper należy wymienić: łatwy montaż i demontaż, pełną zgodność wymiarową z węzłami łożyskowymi opartymi na tradycyjnych oprawach serii SNL.

ZESPOŁY ŁOŻYSKOWE

Zespoły łożyskowe: łożysko samonastawne + obudowa (stojąca lub kołnierzowa) umożliwiają kompensację większych niewspółosiowości, nie dopuszczają przesuwu osiowego. Obudowy mogą być wykonane z żeliwa lub z tworzywa sztucznego. Mogą być również tłoczone z blachy stalowej. Znajdują szerokie zastosowanie w maszynach rolniczych i budowlanych. Oferowane są również specjalne wykonania zespołów dopuszczonych do stosowania w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym.

Osobną grupę stanowią oprawy (korpusy) do łożysk ślizgowych – tulei wykonanych z mosiądzu. Ze względu na sposób montażu możemy tutaj wyróżnić: korpusy kołnierzowe w wykonaniu lekkim/ciężkim, korpusy stojące niedzielone i dzielone. Korpusy te są wykonane z żeliwa.

ŁOZYSKA ŚLIZGOWE PRZEGUBOWE I TULEJE ŚLIZGOWE

Łożyska ślizgowe przegubowe i tuleje ślizgowe (panewki) znajdują zastosowanie w miejscach, gdzie wymagany jest względnie wysoki współczynnik nośności przy niskich prędkościach obrotowych. Naturalnym rozwinięciem łożysk ślizgowych przegubowych są tzw. główki cięgieł mające powszechne zastosowanie w układach hydraulicznych. W zakresie łożysk ślizgowych oferujemy produkty marki SKF.

PRZENIESIENIE NAPĘDU: ŁAŃCUCHY ROLKOWE, SPRZĘGŁA

Łańcuchy rolkowe i koła łańcuchowe są bardzo wydajnymi i wszechstronnymi elementami przenoszenia napędu. Łańcuchy są sklasyfikowane według podziałki (odległości między osiami sworzni), średnicy rolki i szerokości między płytkami wewnętrznymi. Wymiary te i założony stopień przełożenia są podstawą do doboru kół łańcuchowych - ich budowy, ilości zębów i szerokości wieńca. Nasza oferta obejmuje łańcuchy produkcji SKF, Tsubaki, Rexnord.

Kolejnym, również powszechnie stosowanym sposobem przeniesienia napędu są sprzęgła przemysłowe. Ze względu na konstrukcję, sprzęgła można ogólnie podzielić na kołowe, oponowe, zębate, łańcuchowe. W tym zakresie oferujemy produkty marki SKF, KTR, FENA i inne. Istnieje możliwość dostarczenia sprzęgła niestandardowego, wg. indywidualnego projektu klienta.

PASY NAPĘDOWE, KOŁA PASOWE, TULEJE "TAPER LOCK"

Pasy klinowe są wykorzystywane do niezawodnego i długotrwałego przekazywania mocy w ciężkich napędach przemysłowych. Mają wiele zalet - takie napędy posiadają znakomite właściwości w stosunku do kosztów. Pasy zębate mają 98% sprawności przenoszenia mocy praktycznie przez cały okres ich użytkowania. Współpracują z zębatymi kołami pasowymi. Nie występuje więc poślizg charakterystyczny dla pasów klinowych. Napędy takie stosuje się w aplikacjach, w których musi być zachowane stałe przełożenie. Pasy te są też w stanie przenieść większą moc, mają wyższą sprawność, nie wymagają regulacji naprężenia, są w dużym stopniu bezobsługowe. Napędy wyposażone w pasy zębate wymagają mniej przestrzeni do zabudowy, mają mniejszą masę, ich stosowanie przynosi wymierne oszczędności finansowe oraz obniżone zużycie energii w większości zastosowań.

SMARY, SYSTEMY SMAROWANIA

Ekstremalne warunki pracy łożysk wymagają odpowiedniego doboru smaru. Wybór właściwego smaru do danej aplikacji jest ważnym krokiem do uzyskania maksymalnej trwałości eksploatacyjnej łożyska. SKF oferuje trzydzieści różnych smarów łożyskowych, które zostały stworzone przez SKF do potrzeb większości aplikacji łożyskowych. W asortymencie smarów specjalnych znajdują się:
»» smary do łożysk pracujących z dużymi prędkościami obrotowymi (np. łożyska do wrzecion),
»» smary odporne na wysokie temperatury,
»» smary do łożysk pracujących przy bardzo dużych obciążeniach,
»» smary o zwiększonej odporności na działanie wody,
»» smary nietoksyczne (do urządzeń przemysłu spożywczego),
»» smary odporne na niskie temperatury.

USZCELNIENIA OBROTOWE (SIMERINGI), USZCZELNIENIA HYDRAULICZNE

Prawidłowo działające uszczelnienia przyczyniają się do obniżania kosztów i bezpieczeństwa produkcji - zmniejszają straty energii, mediów i zapobiegają zanieczyszczeniu produktów i środowiska. Materiałami wykorzystywanymi do produkcji uszczelniaczy są: guma, silikon, filc, karton uszczelkowy, korek, tworzywa neoprenowe, tworzywa polimerowe, włókno szklane.

Oprócz klasycznych uszczelnień obrotowych, dostarczamy uszczelnienia hydrauliczne: uszczelnienia tłoka i tłoczysk. Podobnie jak w przypadku uszczelnień obrotowych, uszczelnienia hydrauliczne są dostarczane w wykonaniu standardowym, ale również mogą być wykonane wg rysunku. W zakresie uszczelnień rysunkowych wykonywanych metodą seal-jet współpracujemy z firmą SKF Economos. Wykonujemy regenerację powierzchni tłoczysk.

URZĄDZENIA MONTAŻOWE I DIAGNOSTYCZNE

Istotnym czynnikiem wpływającym na żywotność łożysk oraz pasów jest odpowiedni ich montaż. Wychodząc naprzeciw ciągle rosnącym oczekiwaniom oferujemy urządzenia do montażu, oraz obsługi łożysk i pasów. Oferujemy całe spektrum nagrzewnic, nabijaków oraz ściągaczy - łącznie ze ściągaczami hydraulicznymi. Pompy oraz pierścienie hydrauliczne, szczelinomierze, smarownice automatyczne, urządzenia do ustawiania współosiowości wałów, do ustawiania kół pasowych – wszystko to gwarantuje poprawny montaż oraz długowieczną pracę łożysk.

Dodatkową ofertę stanowią urządzania do doraźnej oraz do permanentnej diagnostyki stanu maszyn: kamery termowizyjne, detektor Marlin, SKF Microlog Inspektor, SKF Micro-Vibe.

ŁOŻYSKA W WYKONANIU SPECJALNYM

Łożyska izolowane są coraz powszechniej stosowanym rozwiązaniem w maszynach elektrycznych (silnikach, turbinach). Łożyska te posiadają powłokę izolacyjną z tlenku glinu na zewnętrznych powierzchniach pierścienia wewnętrznego lub zewnętrznego. Nadają się do wymagających zastosowań elektrycznych, bez konieczności spełnienia dodatkowych wymogów konstrukcyjnych, oraz do natychmiastowej wymiany konwencjonalnych łożysk w istniejących zastosowaniach.

Łożyska do zastosowań wysokotemperaturowych mogą pracować w zakresie temperatur roboczych od –150 do +350 °C, dzięki czemu doskonale nadają się do wózków piecowych, pieców z trzonem samotokowym, piekarni i pomieszczeń chłodniczych.

Wśród niestandardowych wykonań łożysk należy wymienić: łożyska ceramiczne, łożyska hybrydowe, łożyska wieńcowe z uzębionym pierścieniem wewnętrznym lub zewnętrznym, koła łańcuchowe łożyskowane, sprzegła jednokierunkowe, rolki toczne z pierścieniem zewnętrznym wyprofilowanym.